سالاری گفت: ما جلسات متعددی را در ریاست جمهوری تشکیل دادیم تا بتوانیم سهم یک درصد خرید آثار هنری را از قانون به بالفعل تبدیل کنیم. 

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری گفت: از اوایل قرن بیستم این بحث که آیا هنر همان زیبایی است، یا زیبایی و هنر چیز دیگری است، مطرح شد. با این طرح مسئله دعوا‌های هنر مدرن، هنر مدرنیته و نگاه به هنرمندان شروع شد.

سالاری ادامه داد: اگر اکسپرسیونیسم را گزاره‌گرایی معنا کنیم، هنرمند گزارشی از سیر و سلوک آن عالم را به این عالم می‌آورد. حال گزاره‌گرایی به معنای غربی‌اش یک خروجی می‌دهد، گزاره‌گرایی در نگاه معرفتی خروجی دیگر می‌دهد. اگر سلوک و معرفت از نگارگری ما گرفته شود، بی هویتی از آن خارج می‌شود. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: آنچنان که ویلیام بیمن در کتاب خود اشاره می‌کند، نگارگری شبیه‌ترین هنر به ما ایرانی‌هاست. این هنر تودرتو، پیچیده، لایه لایه و تحلیل برانگیز است. او قبل از انقلاب نزدیک به چهل سال درباره ایرانی‌ها تحقیق کرده است. 

به گفته وی، او معتقد است ایرانی‌ها دروغگو هستند. دلیلش این است که آن‌ها زیاد قسم به زبان می‌آورند؛ بنابراین این پیچیدگی در تمام رفتار ایرانی‌ها دیده می‌شود. 

سالاری با بیان اینکه نظام آموزش عالی ما متولی دارد که آن متولی ادعا‌هایی دارد، توضیح داد: از آنجایی که بنده در شورای عالی هنر و شورای عالی آموزش و پرورش عضو هستم، در حال تلاش هستم نظام شاگردی استادی را جا بیندازم. ما باید بگوییم شیوه شاگرد استادی در طول سالیان دراز جواب داده است. چرا شما می‌خواهید از آموزش‌های مهندسی برای این هنر استفاده کنید. 

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: از آنجایی که در هنر خوشنویسی نظام شاگردی استادی وجود دارد، شاهد رشد این هنر بودیم. 

وی درباره تصویب بودجه برای خرید آثار هنری گفت: ما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسات متعددی را در ریاست جمهوری تشکیل دادیم تا بتوانیم سهم یک درصد خرید آثار هنری را از قانون به بالفعل تبدیل کنیم. امیدواریم بتوانیم این موضوع را در کمیسیون فرهنگی دولت مصوب کنیم. یکی از مهمترین اشکالاتی که به این موضوع می‌شود این است که اگر این یک درصد تصویب شد، اصالت آثار هنری را چه کسی تعیین می‌کند؟ باید گفت موسسات و دانشگاه‌هایی تاسیس شده که آن‌ها اصالت آثار را تشخیص می‌دهند.   

بعد از سخنرانی سالاری نوبت به رونمایی از کتاب یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران رسید. در نهایت این مراسم برگزیدگان خود را شناخت. 

برگزیدگان در بخش نگارگری

محبوبه حسینی

سهیلا جاهد

مریم شاکری چالش‌تری

دنیا امام حسینی 

برگزیده سوم

مائده اینانلو 

برگزیده دوم

هادی فقیهی 

نفر اول

نغمه ترابیان 

برگزیدگان در بخش تذهیب

زینب شاهی

زهرا اسدی

فرینوش غلامعلی طهرانی 

نفر سوم

نسرین آقامیری 

برگزیده دوم

زهرا دوستی 

برگزیده اول

بتول ثابتی 

برگزیدگان طراحی نگارگری

مریم رشیدی‌راد

علی رفیعی

سعیده رضایی 

برگزیدگان گل و مرغ 

نفر سوم

آزاده شوش‌پور 

نفر دوم

محمدرضا آقامیری 

برگزیده اول

رعنا شریلو 

برگزیدگان گل و مرغ لاکی 

برگزیده سوم

سمیه شیرمحمدی 

برگزیده دوم

فاطمه هندی 

نفر اول

فاطمه غزالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار